Reclamegekte

Af en toe kan ik me zo heerlijk opwinden over de onzin waarmee wij tot consument worden veroordeeld. Vandaag weer zo’n plezant masochistisch verwenmoment in De Volkskrant: de advertentie van Nutrivian Visolie Gold op de advertentiepagina met die veel te dure aanbiedingen.

Waar het mij om gaat, is de volgende aanprijzing in de advertentietekst: “Nutrivian Visolie Gold bevat per 1000 mg maar liefst 50% EPA en 25% DHA”. Prompt heb ik op het contactformulier van nutrivia.nl de vraag gesteld hoeveel procent EPA en DHA er dan zit in 500 mg en in 2000 mg. De helft? Het dubbele? Evenveel? Dat dan nog even los van dat vreselijke “maar liefst”, iets wat net als “al vanaf” behoort tot de onderbuikmassage van reclametekstschrijvers.

Niet alleen de vis, maar ook de olie wordt duur betaald. Dit soort trendy advertenties op de VVD-pagina van De Volkskrant kost een slordige duit. En wel gefinancierd door de consument: omgerekend naar de werkelijke hoeveelheid EPA/DHA en het aantal capsules per potje zijn de equivalenten van Kruidvat en HEMA meer dan de helft goedkoper dat die van Nutrivian. Als koper betaal je dus dubbel en dwars om in de maling te worden genomen. Niet alleen is dus niet alle visolie hetzelfde, dat geldt ook voor de prijs ervan.

O ja, en dan meteen ook nog maar even iets ander irritants over etiketinformatie. Niet alleen bij Nutrivian, maar bij zowat alle verpakkingen van jam, tandpasta, margarine, pinda’s &c (denk bv. aan het zout- of vetgehalte): bij de vermelding van percentages tref je zelden of nooit aan of het om gewichtsprocenten of volumeprocenten gaat. En dus is het non-informatie.
Voor de ongelovigen een onoplosbaar redactiesommetje:

Men neme een dobbelsteen die 6 gram weegt en voor 50% uit lood en voor 50% uit piepschuim bestaat. Wat is het formaat van de dobbelsteen?

  • A: 1 cm3 (5,6 gr lood = 0,5 cc en 0,4 gr piepschuim = 0,5 cc)
  • B: 3,3 cm3 (3 gram lood = 0,3 cc en 3 gram piepschuim = 3 cc)
  • C: dat is uit de gegeven omschrijving niet op te maken. 

Stelling 9 van mijn proefschrift uit 2003 luidde:
Uit het oogpunt van betere consumentenvoorlichting verdient het aanbeveling bij de internationale etiketteringsvoorschriften verplicht te stellen, de bij de ingrediënten vermelde percentages aan te vullen met een P voor gewichtsprocenten of met een V voor volumeprocenten. De taalkundige kan deze P en V beschouwen als achterzetsels.

____________________________________________
Lees ook het vervolgartikel

2 thoughts on “Reclamegekte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *