Dauphine 6277 NK 52 (1/2)

Het was niet alleen de tomaatrode kleur die mij zo trok in het autootje. Ook niet de gave, haast wellustige rondingen die zo kenmerkend zijn voor een Renault Dauphine. Wat mij als kind het meeste aansprak, waren de groen-fosfor koplampjes die de Dinky Toy overdag blij deden kijken, en die ’s nachts, samen onder de dekens, hun toverachtig licht uitstraalden. In een echte Dauphine had ik nooit gezeten, en mede daardoor kon dit speeltje zijn bijna mystieke, eigen wereld blijven vormen waardoor ik geheel werd geobsedeerd. Deel 3: eindelijk thuis.

Het vorige bericht eindigde met de vraag hoe lang je door kunt rijden met een nummerbord van een ander departement dan dat waar de eigenaar staat ingeschreven. Welnu, dan mocht dus niet. In de periode dat Frankrijk nog departement-gebonden nummerborden voerde (tot 15 april 2009) stond er een fikse boete op het rijden met een “vals” kenteken, zelfs twee maanden gevangenisstraf, werd mij verteld.
Hoewel ik me afvroeg of dit wel zo’n vaart zou lopen bij een oldtimer die alleen voor plezierritjes wordt gebruikt, leek het me toch maar raadzaam tegelijk met het omzetten van het Nederlands kenteken van mijn Peugeot 406 ook meteen maar de Dauphine op zijn goede departementsnummer te zetten, dus 52 in plaats van 12. Ik deed dat in september 2006, iets waarvoor je naar de Préfecture in Chaumont moet, zo’n 55 km van hier af. Maar dan is het ook in een kwartiertje gepiept.
Het verkrijgen van een Frans kenteken voor de Nederlandse 406 kostte me € 175,00; dat gaat per fiscale CV van de auto. De adreswijziging van de Dauphine was daarentegen geheel gratis. Ik had gehoopt twee opeenvolgende nummers te krijgen, maar dat lukte net niet, want terwijl de eerste al wel was afgewikkeld en de loketbeambte met de volgende bezig was, glipte er net een vervelende mevrouw aan het loket ernaast tussendoor die met het tussenliggende nummer aan de haal ging. Zo kreeg de Dauphine 6277 NK 52 en de 406 moest het stellen met 6279 NK 52.

Maar goed, de 406 is inmiddels al een jaartje de deur uit en haar opvolger, de 407, heeft een nationaal nummerbord van het nieuwe type.

De Dauphine intussen overleeft de ene na de andere APK (Contrôle Technique, tweejaarlijks hier) met glans. Bijna nooit hoeft er een nacontrole na een of andere reparatie plaats te vinden. Kwestie van goed onderhoud, dat moet gezegd. Het is meer dan een rubbertje hier en een stripje daar: carburateur vervangen, startmotor laten reviseren, remcilinders demonteren en schoonmaken, brandstofpomp vervangen, elektronische ontsteking ingebouwd (jawel, in een 6-Volts auto!), nieuwe uitlaat monteren, dat zijn toch meer ingrijpende werkzaamheden. Maar als het je hobby is, heb je er dat graag voor over. En bovenal: nooit met deze auto gaan rijden als het nat is, want dan gaat ze van onderen roesten waar je bij staat.

Voor volgend bericht: klik HIER 

 

 

 

One thought on “Dauphine 6277 NK 52 (1/2)

  1. Dag Nard
    Bij toeval stuitte ik op deze blog.
    Had je wel eens mogen vertellen.
    Ondertussen neus ik nog wat verder!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>